יום חמישי, 19 בנובמבר 2015

מנהרת הזמן עם... אייקוני האופנה של כל הזמנים- במיוחד לחורף. חלק ב'

החורף עדיין לא באמת הגיע, ובימים האחרונים אנחנו זוכים לקצת שמש שקרנית- משמע קר שם בחוץ. אז לכבוד העונה הקרה שתיכף כבר פה, החלק השני של הסקירה שלי- מנהרת הזמן עם אייקוני האופנה של כל הזמנים במיוחד לחורף.

אז כאמור בחלק א', טרנדים ואופנה בדרך כלל מוכתבים על ידי תרבות הפופ. על ידי דמויות מוכרות, מפורסמות, מובילות דעה, שעם הזמן קיבלו את התואר אייקון אופנה בגלל סגנונם האישי, הבגדים שנכנסו לפנתאון האופנה יחד עם האייקונים שלבשו אותם.

במנהרת הזמן שבוע שעבר דיברתי על ג'קט הג'ינס של בינג קרוסבי, המעיל המחוייט של קרי גרנט, ג'קט הרוח של ג'יימס דין וג'קט האופנוענים של מרלון ברנדו. כל הפריטים הללו בהחלט מצדיקים את כניסתם לפנתאון האופנה, שהרי לבישים גם היום ללא שום בעיה מבלי להראות מיושנים.


מנהרת הזמן עם... אייקוני האופנה של כל הזמנים- במיוחד לחורף. חלק ב'

ג'קט בומבר
או ג'קט טייסים, היה חביב הקהל בשנות הארבעים, בגלל שטייסי התקופה נהגו ללבוש ג'קט זה. ביקוש רב, גרם למחסור במפעלים, דבר שרק הוסיף ליוקרה של הג'קט, שהפך לנגיש רק לצוותי האוויר ובמיוחד לטייסים. ג'קט עור עם רוכסנים וכיסים חיצוניים, נקרא בשמו על שם טייסי הקרב. על שרוול שמאל סמל חיל האוויר האמריקני ברקמה ועל שרוול ימין בגאווה נשאו את סמל היחידה כפאץ' נשלף. 
שני אייקונים אשר הג'קט מזוהה עם תפקידים קולנועיים שעשו;


משמאל לימין 1949 גרגורי פק כטייס במלחמת העולם השנייה בסרט "טייסי השחקים". 1965, פרנק סינטרה בסרט "פון ראיין אקספרס".
ג'קט צבאי
הוא בעצם ג'קט שטח בצבא האמריקאי, האהוב עלי בחבורה, לא רק בגלל שהוא מגניב ובצבע האהוב עלי אלא גם בגלל הסיפור שלו. הוא נלבש לא רק על ידי חיילים במלחמת וויאטנם אלא גם בקרב אנשים אשר הפגינו נגד המלחמה, הלובש את הג'קט אייר עליו סמלי שלום וציטוטים- מעין גרפיטי המציין מי הלובש אותו ומה האידיאולוגיה שלו. לא ברור אם הוא נלבש בצורה זו כאירוניה והגכחה של אחד מסמלי המלחמה או בגלל שבחנויות נמכר במחיר זול, או בכלל אולי בגלל שרוב המתנגדים היו יוצאי צבא. מה שמאחד את כל הסיבות הללו- שפריט צבאי זה הפך לאחד מהפריטים הצבאיים הכי נלבשים בקרב אזרחים. באופן מפתיע הוא מסמל בדיוק כמו הג'קט אופנוענים- אאוטסיידריות. לא סתם דמותו של רוברט דה נירו בטקסי דרייבר של שנת 1976 לבשה ג'קט זה. לצורך העניין אפשר לתת גם כדוגמא (להבדיל אלף הבדלות) את אוסמה בין לאדן אשר נהג ללבוש ג'קט זה. הג'קט פונקציונאלי, ארוך במידה מספקת על מנת לתת הגננה ללובש אותו מפני מפגעי מזג האוויר וקצר דיו על מנת שהלובש אותו יוכל להתנועע בחופשיות. עשוי מניילון כך שאמיד בפני הרוח, בעל  ארבעה כיסים נסגרים, כובע קפוטשון נסתר בצווארון, שרוך במותן הנועד להצהרת הג'קט ולשמור על חום הגוף. קיצר ג'קט מושלם.


מימין לשמאל, רוברט  דה נירו 1976, טקסי רייבר, אל פאצ'ינו 1973, סרפיקו, סילבטר סטאלון 1982, רמבו
מעיל טרנץ'
מעיל הטרנץ' נולד מתוך ניסיון לספק מענה לצרכי החיילים הבריטיים במלחמת העולם הראשונה. היה פריט בחירה, כאשר רק הקצינים הורשו ללבוש מעיל זה. גזרה קלאסית, מחוייטת וצבאית זו זמנית. כמו גלימה, אשר מבהירה על מעמד הלובש אותו ועם זאת מעיל פונקציונלי. סיפורו של המעיל התחיל בשוחות ומשם שמו טרנץ' וכל פרט בעיצובו מעיד על כך. עודף הבד שלו נועד להרחיק את מי הגשמים מהלובש אותו, כך בגב המעיל באזור השכמות תוספת בד רוחבית, אשר תפורה רק בחלקה העליון, מאפשרת להחליק על גב הלובש אותו במקום להספג בבד. דש הצווארון הרחב סייע להגן על הפנים מהקור ומהרוחות העזות. החגורה במותן על מנת לשמר את חום הגוף וכך גם הרצועות בשרוולים, כדי שרוח חלילה לא תכנס פנימה.  מעיל זה בעיקר מזוהה עם האמפרי בוגארט אשר נהג ללבוש אותו בשלל מסרטיו, אך הוא הכי מוכר מהסרט קזבלנקה, 1942. לא ברור כיצד מעיל כה פונקציונאלי אשר נולד מצורך צבאי נטו, צבר עם השנים פאתוס ורומנטיקה.

האמפרי ומעיל הטרנץ' שלו, קזבלנקה 1942

כמובן שישנם מעילים וג'קטים נוספים, אך הם לא אייקוניים כמו אלו... 

שלך בידידות,








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולאריים